torsdag 23. april 2009

Mårbackapelargonia

I dag tok jeg turen til min lokale plantehandler for å kjøpe litt sommerblomster, og valget falt på noen nydelige, lys rosa pelargoniaer, den såkalte "Mårbackapelargoniaen" som er oppkalt etter Selma Lagerløf. Den er jo bare helt skjønn der den står i vinduskarmen, og tankene flyr tilbake til da jeg var liten jente på besøk hos farmor i Steinkjer. Hun hadde slike blomster i vinduskarmene, og med blondegardiner og sommer ute, ble jo stemningen til å ta å føle på...

Foto:Camillas romantiske hjem

Historien: Pelargoniaen stammer fra det sørlige Afrika, der de innfødte brukte den i folkemedisinen. Planten tilhører storkenebbfamilien, Geraniaceae, en familie som teller tusenvis av arter, blant annet flere som finnes i vår hjemlige flora.
Sjømenn og oppdagelsesreisende tok med seg frø og planter til Europa på 1600-tallet. Den første sorten som beviselig ble dyrket i vår del av verden, var en nokså unnselig sort som kalles Pelargonium triste. Botanikere var fascinert av denne planten på grunn av kanelduften, som kunne kjennes om kvelden og natten.
Over hundre år senere kom pelargoniaen til Skandinavia, der den til å begynne med i hovedsak ble dyrket i slottshager og urtehager.
Hos våre naboer i øst tok interessen for å dyrke pelargonia av for fullt rundt 1830. Flere varianter ble dyrket frem, med navn som Hvit rosentopp og Mårbacka.
Litt morsomt å vite hvordan den kom hit til Norge også...:-)I kjøkkenvinduet mitt ble det hverfall sommerstemning..! Håper det er litt sommer hos dere også!! Uansett vær ønsker jeg dere en fantastisk torsdag!:-)
Klem Camilla

5 kommentarer:

  1. Nydelige blomster! Rosa er tingen; frisker så opp!

    SvarSlett
  2. Skjønne blomster, og alltid gøy med litt historie! Ønsker deg en fiiin dag videre!

    SvarSlett
  3. Hei!
    Det var en nydelig rosafarge på blomsteren:) Og jeg har det nok som du at blomsten Pelargonium får meg til å vandre tilbake til minner fra barndommen.
    Du har en flott blogg som jeg gjerne besøker flere ganger.
    Ha en flott kveld videre!
    Hilsen Kristin

    SvarSlett
  4. Nydelig! Mine Dronning Ingrid og Mårbacka blomsterer også nå. Jeg gleder meg over det. De er jo fantastiske!

    Hilsen Ljo

    SvarSlett
  5. God kveld,Camilla!! Opådager plutselig at du har vært så god å gi meg en utmerkelse, og det skal du vite gjør meg SÅ glad!!Tusen,tusen takk!!
    Glad klem fra Anette

    SvarSlett